Friday, June 20, 2008

Kelajuan Streamyx Bergantung Kepada........

fakta dri tmnet (juruteknik streamyx)

kelajuan streamyx sbnarnye bergantung kepada perkara yg aku senarai kn nii
-pencawang TM (jauh@dekat dr kabinet)
-kabinet TM (jauh@dekat dr rmh anda)
-tiang TM berhampiran hingga ke kabinet (jauh@dekat)
-kabel TM dr rumah anda ke tiang (jauh@dekat)
-brp banyak parel & spliter yg anda gunakan dlm rmh (1@2!@lebih)
-kabel fon dr modem ke spliter (lama @ baru)
-modem (rosak@tidak)
-router (rosak@tidak)
-komputer (1@2@lebih)
-ethernet kabel (tm bg @ beli kat kedai)
-pakej (1mb@512kb)
-brp ramai pengguna streamyx kt kwasan anda.?

ok korang cek dulu sume yg aku senaraikan ni...
kalau yg pencawang tu jauh anda pastikan kabinet tu mesti dekat.
kalau kabinet tu dekat tp pencawang jauh pastikan ia jauh x lbih drp 3 @ 4 km
kalau dua2 tu dkt ini brmakna kemungkinan besar anda akan mendapat full speed iaitu 70% keatas & lebih drp pakej anda..
pastu cek tiang TM ke kabinet ia semestinya tidak melebihi 1km yg paling cun kalau dpt tepi rumah..
pastu cek kabel tm dari parel rumah anda ke tiang jauh ke x(max10 kete wira) n then ade touch@bergulung dgn kabel lain x??pastikan tidak..
pastu cek bp banyak parel@spliter yg anda gunakan contoh telefon, alarm, fax & je yg berhubung dgn spliter @ parel..kalau nak betul full speed gunakan utk modem saje..yg lain g simpan store..
sekurang2nye 1 parel mengunakan 1 telefon & 1 modem saje...
kabel telefon dri spliter ke modem anda pastikan ianya bkn yg lame iaitu 2003 kebawah.. korang g beli baru n then cek dkt hujung kabel warne dlm kabel 2 warnenye cerah atau gelap, beli yg cerah, kalau nk lju @ hi-speed beli macm aku punye warna chrome..
modem anda beli kedai atau tmnet bg??mcm aku tmnet bg..sebab tmnet bg yg sesuai dgn streamyx..so pandai2 la..coz banyak kes streamyx lembab berpunca drp modem yg sakit & nazak walaupun bru dibeli..
router & komputer, pastikan router disetkan dgn betul & dn x gunakan lebih drp 2 pc..connection anda akan di auto limitkan oleh router bile korang gune lebih pc..
kabel ethernet, gunakan yg tm bg coz kalau korang beli kat kedai yg jenis ukur ela punya diorang sambungkan pin x ikut susunan warna x betul setiap warna menunjukan cod dan kelajuan..
n the last thing pakej anda??pegi cek pastu tgk dpt x 70% keatas..
ade kes penipuan streamyx berlaku..pakej langganan 1mb tp kelajuan 512kb oleh itu g serang pejabat tm.
lagi 1 punca kesesakan dlm 1 fiber juga menyebabkan kelajuan berkurang..pekara ni streamyx serender dia x bleh nk buat ape kalau korang dh komplen..bende ni terjadi kalau 1 kwsan hmpir 80% ke atas penduduk menggunekn streamyx..

aku dah kene sume ni. stremyx aku slow smpai 400kb je padahal pakej 1mb..last2 aku komplen..jurutaknik tm dtg ajak aku pegi kabinet TM.. diorang bg aku port baru dlm kabinet 2 n then diorang tukar kebel besar skit.. pastu kat rumah aku plak dia bg parel bru, sbb yg lame dh berkarat..karat antara punca speed korang mcm siput....semua kabel diorang bg baru..
skang ni aku punye
speed terbaru aku.hehehe

2 comments:

Anonymous said...

ni nak bagi siapa baca sbb color dia merah background gelap. nak baca kena highlight.. fuh. menarik article search kat google jumpa

Nash said...

Alamak sori la... baru-baru nie amik template baru terlupa nak edit text colour... apa hal pun thanx for your comment.