Saturday, June 14, 2008

Sel bahanapi hidrogen ganti elektrik

MOTOROLA Inc. akan mempamerkan Dimetra IP TETRA , sebuah stesen pang kalan yang dikuasai sel ba han api berasaskan campu ran air dan metanol pada Kongres Tetra di Hong Kong tidak lama lagi.

Inovasi yang pernah dipa merkan pada Kongres Dunia Mudah Alih di Barcelona, Februari lalu, dijangka da pat menyelesaikan isu kepu tusan tenaga, sekali gus menjadikannya sebagai ru musan berdaya maju di ba nyak lokasi lain terutama ka wasan membangun di selu ruh dunia.

Naib Presiden, segmen Ke rajaan dan Keselamatan Awam Motorola, Asia Pasifik, Phey Teck Moh, berkata Mo torola amat memahami ba hawa profesional keselama tan memerlukan rumusan komunikasi yang mudah di gunakan, tahan lasak, reka bentuk ergonomik serta mampu beroperasi di antara berbilang agensi.

“Rumusan ini dibangun kan untuk persekitaran kese lamatan awam dan asas un tuk teknologi yang menjadi sumber semula jadi kedua bagi membolehkan pihak bertanggungjawab me numpukan perhatian ke arah misi sebenar dan bu kannya teknologi,” katanya.

Dalam keadaan misi kriti kal atau operasi kecemasan, stesen pangkalan TETRA mestilah mampu beroperasi berterusan untuk menyedia kan komunikasi selamat te rutama ketika ketiadaan elektrik.

Dalam pada itu, rumusan menggunakan bateri atau generator mesti ada sebagai gantian ketika ketiadaan elektrik, sedangkan ia me nyumbang kepada pence maran karbon monoksida dan bunyi.

Sel bahan api hidrogen terbukti dalam situasi kritikal dan boleh beroperasi tem poh yang lebih lama dengan hanya menambah kapasiti hidrogen, malah hanya me ngeluarkan bahan buangan air.

Walaupun penggunaan teknologi ini semakin berku rang, namun Motorola ber usaha keras secara aktif de ngan rakan kongsi untuk mengkaji kemungkinan sel bahanapi itu digunakan se mua jenis komunikasi mu dah alih termasuk radio misi kritikal.

No comments: