Wednesday, October 15, 2008

Masalah tayar perlu kerap isi angin

Tayar

1. Macam yang ditulis di atas. . .di sebabkan ada kebocoran yang tidak nampak pada mata kasar di sebabkan oleh paku atau apa apa yang tajam yang tertusuk tanpa di ketahui pada tayar
Cadangan : Kena pegi kedai tayar untuk pemeriksaan . . . dia buang tayar dan celup dalam air untuk mengesan kebocoran.

2. Tayar dah tak elok . . . ada gelembong. . . atau ada tanda tanda kecacatan pada tayar
Cadangan : Kena pegi kedai tayar untuk pemeriksaan . . . dia buang tayar dan celup dalam air untuk mengesan kebocoran.

Rim

1. Rim yang dah bengkok sehingga mampu menyebabkan angin keluar secara perlahan lahan.
Cadangan : Kedai tayar jugak . . . dia boleh buat balik rim bagi cantik . . . ongkos dalam RM30 treatment untuk seketul tayar.

2. Terdapat crack atau rekahan pada rim yang membawa kepada kebocoran abadi.
Cadangan : Tukar Rim terus bro. . . angkut Sport Rim baru. . . kasi masyuk punya.


Selain cadangan di atas. . . ada juga product untuk tampal tayar untuk DIY. . . aku dah try dan berkesan. . tayar aku ada kebocoran belah depan kiri. . . kena paku. . . tapi kerana bukan tengah dia bahagian tepi. . dah 6 kali tampal tapi tetap bocor setelah 1-2 bulan di gunakan. . . jadi aku mencuba product berjenama SLIME. Terdapat di ACE hardware atau boleh layari www.slime.com . Dan alhamdulillah setelah mencuba sampai sekarang dah tak bocor. Product ini hanya mampu bertahan sehingga 2 tahun sahaja. Paling besar lubang dia boleh cover seluas 1/4 inci atau 6mm. lagi besar dari tu kena tukar tayar kot.

ni nak bagi tau la sket pasal rim ni...

jalan di malaysia memang tak sesuai pakai rim two piece ni ( 2 pis)..

1. kerana di jepun, gelung luar rim twou piece ada dijual, so diorang senag cari benda tu, kita di malaysia memang takan mampu tukar gelung luar tu kalau nak kena oder...

2. gelung luar rim 2 pis memang diciptakan lembut dan ringan, sebab tu namanya bleh bukak dan pasang, supaya kalau bengkok, takpayah tukar rim, tuklar gelung luar je..

3. jalan kat malaysia ni 10 tahun kebelakang berbanding jalan kat jepun yang cantik dan rata tanpa lobang2...

4. kat malaysia tidak disarankan pakai two piece walaupun rim ni memang lawa gila dan mengancam.. kalau banyak duit n bleh repair rim tu tarak hal la..

No comments: