Sunday, March 1, 2009

Penyakit & Penawar



1.Menurunkan Darah Tinggi

- Minumlah air rebusan pokok Hempedu Bumi Pokok Cerita.
- Minumlah air rebusan daun Pokok Ati-ati.
- Makanlah biji buah Peria.
- Makanlah pucuk Pokok Pala sebagai ulam.
- Minumlah air rebusan Pokok Dukung Anak.
- Minum air rebusan taugeh seminggu sekali. Air dan taugeh hendaklah sama nisbahnya.
- Rebus daun pandan wangi secukupnya dengan dua gelas air. Biarkan hingga tinggal setengah gelas sahaja. Minum setiap pagi dan petang.
- Makanlah 3 ulas bawang putih mentah. Jika tidak tahan baunya, bolehlah direbus.
- Parutkan kunyit sebesar ibu jari. Perah airnya dan tambah dua sudu madu. Minum ramuan ini setiap pagi dan petang.

2. Kencing Manis

Hari ini ramai dikalangan kita menghadapi masalah kencing manis tidak kira tua atau muda, lebih-lebih lagi dengan pemakanan kita pada hari ini yang semuanya manis-manis belaka. Jadi petua yang saya dapat ini agar dapat kita kongsi bersama-sama. Caranya mudah sahaja, iaitu dapatkan ubi kentang biasa rebus ( tanpa garam atau bakar menggunakan ( Oven ) apabila dah kira cukup masak hidangkan untuk dimakan ( sebelum tidur atau makan sebelah malam ataupun sebelah pagi ). Rahsianya tentang ubi kentang ialah ianya bersifat menyerap segala yang manis dan masin berlebihan yang ada didalam badan. Contohnya apabila masakan seperti kari anda terlalu masin, lalu ubi kentang dimasukkan kedalam kari tadi dan hasilnya segala masin kari akan diserap oleh ubi kentang tersebut, Dan kalau boleh petua ini amalkan selama dua atau tiga minggu anda akan dapat perbezaan sekirannya anda menghadapi penyakit kencing manis dan orang yang sihat pun boleh mencuba sebagai pencegahan awal.

3.Mengurangkan dan Menghilangkan Sakit Gastrik

Jika anda kerap mengalami masalah gastrik ( pasti anda tidak mengambil makanan mengikut jadual), amalkan makan tepat pada masanya, contoh : jika makan tengahari anda pukul 12.00, begitu juga hendaknya pada hari-hari berikutnya tanpa berlengah. Lama-kelamaan... insyallah gastrik akan hilang... ia daripada pengalaman saya sendiri...kini gastrik tiada lagi!

4.Tajamkan Penglihatan

Amalkan hidup anda dengan meminum air suam setiap hari, mandi pada waktu subuh iaitu sewaktu bangun tidur dengan siramkan air dari hujung kaki hingga kepala. Makanlah buah-buahan seperti epal, anggur dan lobak putih serta banyakkan melihat pemandangan yang jauh dan serba hijau seperti pokok, dan selalu menghadap ke kiblat.

5. CARA ELAKKAN STROKE

a) Modify behaviours!! (paling penting!)
-dont smoke
-lower Blood pressure
-lower cholesterol
-NO alcohol
-control diabetes

b) Exercise

c) kekalkan berat badan yg seimbang

d) makan byk buah2an, sayur2 eg:broccoli, kobis, cauliflower atau minum juice

e) Kalo tuk org yg ade high risk of stroke, Dr akan kasi ubat2 tuk prevent stroke attack


Stroke, kalau dikesan awal dan dirawat secepat mungkin boleh tuk dikurangkan kerosakkan otak yg dah berlaku tu.. FYI, bila ade blockage kat salur darah ke bahagian otak tertentu, bahagian tu cume leh survive less than 5 min sblm irreversible damage berlaku.. Tp kalo rawatan segera diberi, kawasan surrounding kawasan yg dah rosak tu boleh diselamatkan lagi..

Kesimpulannye terutama kpd lelaki yg merokok, prevent stroke yg boleh mengakibatkan mcm2 disabilities eg: coma, lumpuh, etc.

No comments: